dye your clothes

batik, hur gör man?
Okej, först behöver du textilfärg (nähä), jag körde på en rosa, det behövs också 1 kg textile colour salt. Sedan behövs en stor hink eller liknande med 10 liter varm vatten (30* - 60*). Ett par handskar är också bra, färgen är svår att få bort från händer o.s.v. Sedan är det ända man behöver göra att hälla i textilfärgen och saltet. Fixseringssaltet som följer med färgen ska också röras ner. Jag vet inte om det finns någon speciell tid de ska ligga i vattnet, men jag hade mina liggandes så i ca 15 min. När jag tog upp kläderna sköljde jag dom i kallt vatten, sedan lät jag de torka en stund, och körde sedan en vanlig tvätt så att den överflödiga färgen försvann. Jag höllutomhus för att jag inte ville riskera att något annat skulle få färg på sig.
färgning av kläder, för hand
Här ligger kläderna i vattnet
batik, färgning av kläder

Jag blev sjukt nöjs med allt, färgade gamla saker som ändå va påväg till sopptunnan, men nu kommer dom nog användas igen :)

Kommentarer

Berätta vad du tycker:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0